הוהנצולרן

משפחות המלוכה של פעם- איפה הן היום? חלק רביעי: גרמניה ואוסטריה, במלאת 100 שנים לתום מלחמת העולם הראשונה

(c) כל הזכויות שמורות לאתר Histerio ולכותב האתר

עד לפני 100 שנים, משפחות הבסבורג (Habsburg) מאוסטריה, והוהנצולרן (Hohenzollern) מגרמניה עמדו בראש הכותרות בחדשות העולמיות. מדינות אלה הנהיגו את שתי האימפריות הגדולות, האימפריה האוסטרו-הונגרית והאימפריה הגרמנית, בהתאמה, עד לתבוסתן במלחמת העולם הראשונה במסגרת "מעצמות המרכז". כמו מלחמות רבות, מלחמת העולם הראשונה נפתחה במעשה בודד שהיה בעל השלכות רבות: גבריאלו פרינציפ, לאומן בוסני, רצח בעיר סראייבו את הדוכס פרנץ פרדיננד, יורש העצר של האימפריה האוסטרו-הונגרית ואחיינו, לא בנו, של הקיסר המכהן דאז, פרנץ יוזף. לאחר מלחמת העולם הראשונה הקיסרים הגרמנים והאוסטרים מצאו את עצמם נאלצים לעזוב את תפקידיהם, המלוכה בוטלה וגרמניה ואוסטריה הפכו לרפובליקות שבריריות, נעדרות מסורת דמוקרטית. את התוצאות של השבריריות וחוסר המסורת הדמוקרטית ראו היטב כמעט 15 שנים לאחר תום מלחמת העולם הראשונה, בשנת 1933 עם עליית היטלר לשילטון בגרמניה.

ובכן, מה נשאר מכל משפחות המלוכה הגדולות הללו, לאחר שהקיסרים האחרונים, קרל הראשון (אחיינו האחר של הקיסר פרנץ יוזף, שחי עד 1916) מאוסטרו הונגריה (אימפריה שהתפרקה כליל) ווילהלם השני, הקייזר הגרמני, עזבו את תפקידיהם והמלוכה בוטלה באוסטריה ובגרמניה?

ראשית כל, באשר לבית הבסבורג האוסטרי המאוד מאוד ענף, אתמקד רק בענף ששלט על אוסטריה-הונגריה: בית הבסבורג-לוריין. ולא לשאר הענפים של המשפחה הזאת. כיום עומד בראשות בית הבסבורג-לוריין הדוכס קארל פון הבסבורג, בן 57, שתוארו הלא-רשמי הוא "הארכידוכס של אוסטריה, הנסיך המלכותי של הונגריה, בוהמיה וקרואטיה". אם תחליפו את המונח "ארכידוכס" ב"קיסר" ו"הנסיך המלכותי" ב"מלך", תראו מה היה תוארו הרשמי של הקיסר מבית הבסבורג. אילו היה היום קיסר האימפריה האוסטרו-הונגרית, היה נודע בתואר הקיסר קארל השני. קארל פון הבסבורג הוא נכדו של קרל הראשון, הקיסר האוסטרי האחרון, נינו של הקיסר המפורסם מתחילת מלחמת העולם הראשונה פרנץ יוזף, ובנו של אוטו פון הבסבורג, שהיה יורש העצר האחרון של קיסרות אוסטריה-הונגריה, וחי עד שנת 2011 כשהגיע לגיל המופלג של 98 שנים. אוטו היה בנו של הקיסר האחרון, קרל הראשון- שלאחר הדחתו הוגלה לאי הפורטוגזי מדיירה ומת שם.
משפחת הבסבורג, אגב, הייתה מנועה מלשוב לאוסטריה עד שנת 1966. לכן, קרל נולד בבוואריה, גרמניה, ב11 בינואר 1961. באותה שנה שבה נולד, הודיע פומבית אביו של קארל, הארכידוכס אוטו פון הבסבורג, כי הוא מוותר על כל טענה וכל דרישה לכתר האוסטרי, על מנת לשוב למולדתו. קרל ומשפחתו חזרו לאוסטריה יחד עם משפחתו רק כשהיה בן 5. הוא משמש כיום כראש בית הבסבורג-לוריין החל משנת 2007, עת אביו מסר לו בעודו בחיים, בגיל 94, את תפקיד ראש בית הבסבורג. המיוחד בקרל, שהוא משפטן, פוליטיקאי, איש עסקים ותקשורת, הוא תמיכתו ברעיון שצץ החל משנת 1923 והיווה תגובה ישירה למלחמת העולם הראשונה ותוצאותיה: הרעיון הפאן-אירופי, כלומר של אירופה אחת מאוחדת. לכן הוא תומך נלהב של האיחוד האירופי וחבר באירגונים שקוראים לאירופה מאוחדת. מאז 1986 מכהן קרל בראש הענף האוסטרי של ה"איחוד הפאן-אירופי", דבר לא מפתיע למי שבא ממשפחה שעמדה בראש אימפריה רב-לאומית, האירגון הוותיק ביותר שקורא לאירופה מאוחדת. בחודש אוקטובר 1986, קרל בן ה-25 נבחר להיות חבר הפרלמנט האירופי מטעם המפלגה השמרנית האוסטרית, "מפלגת העם האוסטרית" (שנמצאת בימין-מרכז מבחינת ההטייה הפוליטית". בשנת 1988 הואשם קרל בשחיתות: נטען כי האירגון "World Vision", אירגון נוצרי אוונגליסטי העביר דרך הזרוע האוסטרית שלו, שבחבר המנהלים שלה ישב קרל, תקציב של 30 אלף מארקים (המטבע שהיה נהוג לפני היורו) דרך האירגון הפאן-אירופי שבראשו עומד קרל, על מנת לממן את מסע הבחירות שלו במסגרת "מפלגת העם האוסטרית". אביו של קרל, הארכידוכס אוטו פון הבסבורג, דחה את ההאשמה בטענה שבני משפחתו מופלים לרעה, וכי השם "הבסבורג" הוא משוקץ באוסטריה המודרנית ממש כמו הטלאי הצהוב מימי השואה. לכן, בשנת 1999 "מפלגת העם האוסטרית" לא העמידה שוב את קרל לבחירה לפרלמנט האירופי. בין השנים 1992-1993 הוא הנחה תוכנית טלוויזיה בערוץ הציבורי האוסטרי, ולאחר מכן הפך לטייקון תקשורת: יש לו אחזקות בקבוצת תקשורת בהולנד, ובשנת 2010 קנה את הבעלות על שני העיתונים החשובים ביותר בבולגריה.

מאז 1981 מתגורר קרל בזלצבורג, אוסטריה. בשנת 1993 התחתן עם בת אצולה, הברונית פרנצ'סקה טיסן-בורנמיצה. יש להם שלושה ילדים: אלאונור ילנה, בת 25, גלוריה מריה, בת 19 ובן בשם פרדיננד זבונימיר, הלא הוא פרדיננד פון הבסבורג, יליד שנת 1997, נהג מכוניות מירוץ מקצועי, שעתיד להחליף את קרל בראשות בית הבסבורג בעתיד.

באשר לבית הוהנצולרן מגרמניה (תמונת המשפחה כיום מצורפת כאן)- הקיסר המודח וילהלם השני, שתוארו הרשמי היה קיסר גרמניה ומלך פרוסיה, חי בהולנד עד מותו בשנת 1941. כשהנאצים כבשו את הולנד, הזמין היטלר את וילהלם השני לחזור לגרמניה, אך וילהלם סירב בטענה כי היטלר לא יאפשר להחזיר את השילטון המלוכני לגרמניה ולכן הוא לא מוכן לחזור. וילהלם הושם במעין מעצר בית בהולנד תחת משמר גרמני, וביוני 1941 הוא מת באיזור דורן בהולנד. קיברו משמש עד היום מקום עלייה לרגל למונרכיסטים גרמנים. את וילהלם השני החליף בתור ראש בית הוהנצולרן בנו וילהלם השלישי, יורש העצר האחרון של גרמניה. בניגוד לאביו, הוא נשאר בגרמניה בעת מלחמת העולם השנייה ושירת בצבא הגרמני אך תחת השגחה שהציב עליו היטלר פן יקרא עליו תיגר. בסוף מלחמת העולם השנייה, בשנת 1945 עת שהה בבאאד באוסטריה, נתפס על ידי גדודים מרוקניים של הצבא הצרפתי שהיה תחת פיקודו של דה גול, נשפט כפושע מלחמה- מימי מלחמת העולם הראשונה, לא השנייה, והושם במעצר בית בטירת משפחת הוהנצולרן בהכינגן שבגרמניה. בשנת 1951 הוא מת באותה טירה. החליף אותו בראש המשפחה אחיו הצעיר לואי פרדיננד, שהיה ידוע כאנטי-נאצי מובהק. לואי פרדיננד חי בין השנים 1907 ל1994 ומת בגיל 87. בנו, שנקרא על שמו, נהרג בתאונת דרכים בגיל צעיר, לכן החליף אותו בראש משפחת הוהנצולרן נכדו הנסיך גיאורג פרידריך, כיום בן 42 וראש משפחת הוהנצולרן הנוכחי.

גיאורג פרידריך עובד בחברה שעוזרת לאוניברסיטאות לשווק את ההמצאות שלהן. מאז 1991, עם איחוד גרמניה, הוא ומשפחתו תובעים את ממשלת גרמניה בטענה כי הוחרמו ארמונות של משפחת המלוכה הגרמנית לאחר הדחתה והיא דורשת עכשיו שוב את החזרתם. בשל העובדה שירש את תפקיד ראש המשפחה ישר מסבו, בעשור הקודם תבעו אותו שני דודיו בטענה כי הוא לא היורש האמיתי של המשפחה ושל הרכוש שלה. שני הדודים הפסידו לבסוף בתביעה הארוכה שהתנהלה נגדו (לאחר שבמהלכה פסק בית המשפט לטובתם). גיאורג פרידריך הוא גם בעל של מפעלים לייצור בירה, "בית החרושת המלכותית לבירה פרוסית" (בתפקידו הרשמי והמרוקן מתוכן של מלך פרוסיה- שהייתה חלק עיקרי במה שהרכיב את גרמניה), שמייצרת את בירה "פרוייסנס". כמו כן, הוא הבעלים של אי הנסיך באגם פלון במדינת שלזוויג-הולשטיין הצפונית בגרמניה. בשנת 2011 התחתן עם הנסיכה סופיה יוהנה מאייזנבורג, שדתה קתולית, לכן הוסר ממקומו בסדר הירושה לכתר הבריטי, מקום שהוקנה לו מתוקף היותו צאצא של בתה של המלכה ויקטוריה הבריטית, הנסיכה ויקטוריה, אישתו של הקיסר הגרמני לשעבר פרדריק השלישי. מדוע הוסר משושלת המלוכה הבריטית? היות והייתה לו זכות להיות בתוך השושלת כל עוד היה פרוטסטנטי. היות והתחתן עם אישה קתולית, אין לו זכות לדרוש מקום בסדר הירושה לכתר הבריטי ובמשפחת המלוכה הבריטית. לגיאורג פרידריך יש ארבעה ילדים, שלושה בנים ובת, מהם שני ילדיו הראשונים שהם תאומים בני חמש, כשאחד התאומים, קרל פרידריך, שיצא ראשון מבטן אימו, הוא יורש תפקיד ראש משפחת הוהנצולרן, ולא אחיו התאום של אותו נסיך, לואי פרדיננד.

על ענף אחר של משפחת הוהנצולרן, ענף משפחת המלוכה הרומנית, ארחיב בפוסט אחר שמשותף לסיפורו של מלך בולגריה לשעבר שהפך לאחר התמוטטות השילטון הקומוניסטי במדינה לראש ממשלתה.
על המשפחה העות'מאנית, שהובסה גם במלחמת העולם הראשונה והודחה כארבע שנים לאחר סיום המלחמה ואיך היא כיום ארחיב גם בהמשך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>