בחזרה למנקשה וחליל- הטלנובלה הראשונה בתורכית בישראל

יולי 2011. כשנה לאחר אירועי המרמרה, שכמעט והחריבו את היחסים בין ישראל לתורכיה. התיירות הישראלית לתורכיה בשפל. בישראל מחרימים קפה תורכי, מסעדות תורכיות וכל דבר שנשמע תורכי- למרות שהסיכסוך הוא עם הממשלה האסלאמיסטית של תורכיה, לא עם הציבור החילוני במדינה. ואז מחליטים לעשות מעשה. להביא את הטלנובלות התורכיות לישראל.

זה התחיל באותו חודש בטלנובלה "מנקשה וחליל", בכיכובם של קיבאנץ' טאטליטו וסדף אווג'י. לאחר מכן באו "אהבה אסורה", "אזל", "מה אשמתה של פטמגול", "גומוש (מתכת הכסף)"- או בשמה השני- "נור", "לילות יוני", "אלף לילה ולילה", "סודות אפלים", "לאלא דוורי" (או בשמה העברי: עידן הטוליפ, סידרה מודרנית שקרויה על שם תקופה מאוד מעניינת באימפריה העות'מאנית), "יופי מסוכן", "הסוף", "הנערה עם הצעיף האדום", "קוזיי גוניי", "קאראדאיי", "שורה וסאית", "אהבה ועונש" ועכשיו גם "דילה" ו"הנערה שאהבתי". וכמובן, הטלנובלה ההיסטורית, שמבוססת על דמויות אמיתיות ושודרה בערוץ 9, שהיא סידרה בינלאומית בהפקה תורכית במקור- "המאה המפוארת", או כמו שאנו מכירים אותה "הסולטאן". בסך הכול 19 טלנובלות בארבעה ערוצים: ויוה, ויוה פלוס, ערוץ 25 וערוץ 9.
וכל זאת בארבע שנים בלבד.
הטלנובלות התורכיות, למרות שרובן סיפורים דימיוניים, פתחו את תורכיה שמחוץ לקלאבים אל הקהל הישראלי, וגם עשו לו היכרות עם ההיסטוריה העות'מאנית, האימפריה שמתוכה נולדה תורכיה המודרנית, נושא שבמקורו מאוד קשה ללימוד. הטלנובלות התורכיות- שחלקן בעלות מסר פמיניסטי- היו אחד הגורמים העיקריים לחזרת התיירות הישראלית לתורכיה, ולהבנה שתורכיה, למרות התקופה האסלאמיסטית בה היא נמצאת, היא רפובליקה חילונית במקורה, ושהאימפריה שקדמה לה, האימפריה העות'מאנית, הייתה אימפריה אסלאמית שרוב שנותיה לא הייתה קיצונית, וששלטה במזרח התיכון בחלק גדול מהאלף השני לספירה.
כמו כן, הטלנובלות התורכיות כמעט שתפסו את מקומן של הטלנובלות הדרום אמריקניות, שהיו הראשונות ששודרו בארץ. אני מתכוון להקדיש בקרוב מאוד מאמר באתר, שמוקדש לטלנובלות הראשונות ששודרו בארץ, עיקרן מוונצואלה והמשכן מברזיל, ארגנטינה ומקסיקו.

אני רוצה לחזור ארבע שנים וארבעה חודשים אחורה, אל הטלנובלה הראשונה שהגיעה לארץ וכבשה את הצופים, "מנקשה וחליל". קודם כל אתמקד בכוכבת הסידרה, סדף אווג'י (אווג'י בתורכית=צייד), שתמונתה נמצאת כאן בדף זה.

סדף אווג'י, ילידת חודש ינואר 1982, התפרסמה בזכות זה שבגיל 15, בשנת 1997, נרשמה לתחרות "עלית מודל" של תורכיה, וזכתה בתחרות. בשנת 2001 היא ייצגה את תורכיה בתחרות "מיס יוניברס". בשנת 2007 קיבלה את תפקיד חייה, מנקשה ב"מנקשה וחליל". סדף עדינת המראה התאימה מאוד לתפקיד מנקשה השברירית. בשנת 2009 שיחקה סדף בסרט "'קומדיה רומנטית"- סרט מצחיק ומומלץ מאוד בתורכית, ובאותה שנה קיבלה תפקיד לא ראשי בסידרה "אזל". בשנת 2011 שיחקה בסידרה "פצע העבר בליבי".
סדף אווג'י התחתנה בשנת 2005, בגיל 25 עם השחקן קיבאנץ' (……..) קאסאבאלי (לא טאטליטו!), ובשנת 2013 נולד להם בן.

מנקשה דואנתורכ, שמשמעות שמה "ויולט" או "סיגלית", היא בת למשפחה מוסלמית-אורפלית (ילידי העיר אורפה, בגבול תורכיה-סוריה), בחורה בת 20 שגדלה בגרמניה. היא נתקלת בעבודתה יום אחד בחליל טולו, שמתחיל לעבוד איתה, ומתאהבת בו. עם זאת, אביה של מנקשה, חסן, דתי שמרן (למרות שבוגד באישתו עם בחורה גרמנייה….) מתעקש להשיא אותה למוסטפא, שהכיר את אחיה של מנקשה בצבא התורכי- היות והוא מקבל נדוניה של 25 אלף יורו. מנקשה נאלצת להינשא למוסטפא, שבליל החתונה תוקף אותה, אך הם לא מממשים את נישואיהם. תוך כדי החתונה נדהמת מנקשה לגלות כי חליל ממלצר בקייטרינג באותה חתונה, והוא מתחנן שהיא לא תתחתן ותבוא איתו. סבתה של מנקשה דוחקת בה להימלט יחד עם חליל לאיסטנבול. שניהם עוזבים את גרמניה לאיסטנבול בנפרד, אך נפגשים שם. בינתיים, אביה של מנקשה מורה לבנו, קאדיר ולחברו של קאדיר, מוסטפא- שמתגלה כרוצח אלים ופסיכופט- לעקוב אחרי הזוג ולחסל את שניהם על רקע חילול כבוד המשפחה (מנהג מקובל באוכלוסייה המסורתית במזרח תורכיה, וכן במזרח הערבי שצמוד לאיזור זה).
מנקשה וחליל בונים לעצמם חיים באיסטנבול, אך נמצאים כל הזמן רדופים. בינתיים, מתגלה כי חליל הוא בנו של אדם עשיר ומרושע- והוא מתעקש על מנקשה למרות שרשמית מאורס לאישה אחרת. קדיר, אחיה של מנקשה, מקבל את הקשר שלה עם חליל ומסרב להרוג אותה כשיש לו הזדמנות. משפחתה של מנקשה מעתיקה את מקומה לתורכיה, וחוץ מחסן האב, שאר בני המשפחה מקבלים ומכירים בקשר שלה עם חליל.
מוסטפא, חברו של קדיר, ממשיך להתעקש על מנקשה ומנתק את הקשר עם חברו שהיה לו כמו אח, קדיר. הוא רוצח את כל מי שנראה לו כמפריע ורודף אחרי מנקשה בטענה כי הוא בעלה החוקי ועליו לממש את הנישואים איתה. בסופו של דבר הוא תופס את מנקשה, אונס אותה (למרות ששמרה עצמה לאחר חתונתה עם חליל) ובורח.
בסופו של דבר מנקשה מתחתנת עם חליל ונכנסת ממנו להיריון. משפחותיהם של מנקשה וחליל יושבות בסצינת הסיום הדרמטית לארוחה חגיגית, ואז מסתבר שמוסטפא ברח מהכלא. הוא אורב למשפחות במסעדה כשהוא מחופש לשוטר ולבסוף הוא מתפרץ לארוחה ומחסל את חליל ואת אביו. הסידרה מסתיימת כשמנקשה ההריונית מסתובבת על גשר מוסטאר שבבוסניה ומדמיינת שהיא נמצאת עם חליל ההרוג.

הטלנובלה הזאת שמה דגש רב על מעמדה של האישה בתורכיה, ושאלת מעמד הנשים בחברה המסורתית במדינה. היא עוסקת באלימות כנגד נשים, וניסיונן של נשים מסורתיות לפרוץ את החומות הגבריות שסוגרות עליהן. מנקשה בוחרת ללכת אחרי ליבה ולא אחרי המסורת, לפיה המשפחה והאב קובעים מי יהיה החתן, ומשלמת על כך מחיר כבד. בטלנובלות "פטמגול" (שעוסקת גם באישה בחברה מסורתית שעברה אונס) ו"הסולטאן" (מספרת על צמרת האימפריה העות'מאנית במאה ה-16) עולות שאלות דומות.


קצת

האתר של דף הפייסבוק "אני יודע שאני לא יודע" עוסק בהיסטוריה, טלנובלות, פוליטיקה, מזרח תיכון, עיתונות וטלוויזיה פרטי יצירת קשר: דף פייסבוק של האתר: אני יודע שאני לא יודע דף פייסבוק נוסף: Histerio Harun טוויטר: Histerio5@ כתובת מייל וגוגל פלוס: histerio33@gmail.com

3 Comments

  1. סמדר יאיר

    / להגיב

    מאמר מרתק ומעניין רק ששחת את הסדרות הסוף יופי מסוכן סודות אפלים הנערה עם הצעיף האדום ועידן הטוליפ ששודרו כאן בנוסף


    • Histerio Post author

      / להגיב

      תודה רבה. הוספתי את הסדרות האלה ולא רק, אני אכתוב פוסט חדש מהו "עידן הטוליפ" המקורי. מדובר בתקופה בהיסטוריה התורכית-עות'מאנית במאה ה-18, שנודעה גם כ"תקופת הצבעונים" או בתורכית, "לאלא דוורי (Lala Devri)"….


  2. Evgeni Leving

    / להגיב

    כל הכבוד על הפוסט, קצת אי דיוקים שנובעים משכחה או מרצון לקצר.

    הסבתא מעודדת את מנקשה לברוח לאחר שמוסטפה לא מצליח לשכב איתה בליל כלולות וחותך את ידה כדי להביא דם כאילו היה ליל כלולות ומנקשה מנסה לתלות את עצמה. עד כמה שאני זוכר הנדוניה היא 20 אלף. וקאדיר מוכן לרצוח את אחתו ומוותרת על התכנית רק לאחר שמנקשה תורמת כלייה וגם אז לא מקבל את חליל עד שחליל מסכים להחזיר את הכסף למוסטפה ואז חסן מקבל אותו כי הוא שמח להנות מהכסף שלו.

    חליל לא מאורס אלא יש אישה שמחזרת אחריו ומתחזה לידידה והיא גם גורמת בעקיפין לפציעתו של קאדיר כשהוא זקוק לתרומת הכלייה בכך שמסגירה למוסטפה את מקום הימצאם. חליל ואביו חושבים שהם רק אב חורג ובן חורג כי אימו עזבה את אביו והתחתנה עם מי שחשב לאביו ואחרי מותו או ליתר הדיוק הרצח של האב המאמץ על ידי האב הביולוגי היא מתחנת עם אהובה הקודם וחליל שונא למעשה את אביו הביולוגי. האישה שרודפת את חליל מגלה שהם אב ובן ביולוגיים ומגלה להם.


מחכה לתגובתך