egypt--z

בתי המלוכה הגדולים מן העבר- איפה הם היום חלק 2: החתונה המלכותית

לפני חמש שנים, בראשית חודש אוגוסט 2013, התרחשה חתונה בין שני בתי מלוכה גדולים במרחב המזרח תיכוני. חתונה כזאת הייתה תופסת את הכותרות הראשיות בתקשורת העולמית בימים עברו, אך בקושי הזכירו אותה. אומנם החתן מזכיר קצת את הנסיך ויליאם, אך לא מדובר בבית מלוכה אירופי: הנסיך מוחמד עלי ממצרים, שנקרא על שם מייסד השושלת הח'דיווית (Khedive) שהפכה לשושלת המלכותית המצרית האחרונה, מוחמד עלי (בתורכית: מהמט עלי) פאשא- וכמובן לשושלת זו אין שום קשר לפרעונים מלכי מצרים העתיקה, התחתן עם נוואל זאהר, נכדתו של המלך האחרון של אפגניסטן, המלך זאהר שאה. החתונה נערכה כמובן בצד האירופי של איסטנבול, עיר הבירה של האימפריה המוסלמית האחרונה בהיסטוריה, האימפריה העות'מאנית. חתונה מעין זה הייתה דבר נדיר יחסית בימינו אנו. מוחמד עלי הוא בנו של המלך האחרון של מצרים, פואד השני, שהיה בנו של המלך האגדי פארוק. פואד מלך על מצרים כתינוק במשך כמה חודשים בלבד לאחר המהפיכה המצרית בשנת 1952. כיום הנסיך מוחמד עלי הוא בן 39 (יליד 1979) ובזמן חתונתו היה בן 34. תואר הכבוד שלו הוא "הנסיך של סעיד (הכוונה למצרים עילית- האיזור שבין אסוואן לבין הפרברים הדרומיים של קהיר)". הוא עוסק בנדל"ן וחי בעיקר בפריס.
הנסיכה נואל זאהר צעירה מהנסיך מוחמד עלי בשנה והיא מעצבת תכשיטים במקצועה. היא גרה בעיר רומא באיטליה- ואיטליה הייתה מקום הגלות של בית המלוכה המצרי לאחר מהפיכת "הקצינים החופשיים" במצרים ביולי 1952, מהפיכה שבין מבצעיה היו גמאל עבד אל-נאצר ואנוואר סאדאת.

הנסיך מוחמד עלי הכיר את הנסיכה נוואל במהלך חופשה איך לא, באיסטנבול.

בית המלוכה האפגני, שנקרא בית בראקאזאי, שלט בין השנים 1826 ל-1973 במדינה. הדחתו בשנת 1973 של המלך מוחמד זאהיר שאה בידי מוחמד דאוד ח'אן שהיה בעבר ראש הממשלה מטעם המלך, אותו דאוד שהפך אותה לרפובליקה נשיאותית, גרם לקריסתה של המדינה ולהפיכתה לאיזור של תוהו ובוהו פוליטי שנמשך עד היום. את דאוד ח'אן החליפו הקומוניסטים, ולאחר מכן ברית המועצות פלשה למדינה על מנת לשמר את השילטון הקומוניסטי, ולאחר מכן התנועות האסלאמיות שבאו במהלך ולאחר השילטון הקומוניסטי וביניהן הטליבאן, הפכו את אפגניסטאן למדינה כושלת, רצופת מלחמות ולא יציבה עד לימינו אנו. בשנת 2002, לאחר ששילטון הטליבאן הודח מהעיר קאבול על ידי האמריקנים הפולשים, חזר מוחמד זאהיר שאה לאפגניסטן אך בסופו של דבר לא התמנה לראש המדינה והשאיר זאת לנשיא דאז שבו תמך, חמיד קרזאי. מוחמד זאהיר שאה נפטר בסופו של דבר בארמון הנשיאותי בקאבול בשנת 2007 לאחר שסבל מבריאות רופפת. הנסיכה נוואל זאהיר היא בתו של בנו החמישי של זאהיר, מוחמד דאוד פשטוניאר.

השושלת הח'דיווית של מצרים, או בית מוחמד עלי פאשא, נושאת איתה סיפור עוד יותר מעניין: מוחמד עלי (מהמט עלי) פאשא היה קצין בכיר בצבא העות'מאני ממוצא אלבני, שנשלח בראשית המאה ה-19 על ידי הסולטאן כדי לגרש את נפוליאון שפלש למצרים. בשנת 1805 הכיר הסולטאן העות'מאני מחמוד השני במוחמד עלי כמושל העות'מאני של מצרים . מוחמד עלי כבש את סודאן בשנות העשרים של המאה ה-19 והפך את מצרים למעצמה איזורית, ואף מינה את בניו ואת רוב בני משפחתו , ובייחוד את בנו אבראהים פאשא המצביא הידוע, לתפקידים בכירים בצבאו. כל זאת למגינת ליבו של השילטון העות'מאני. עוד בשנת 1805 הוא הכריז על עצמו כח'דיו (Khedive), כלומר ריבון (מקור המילה מפרסית, בדומה לח'ודא- ריבון, ובפרסית עצמה מדובר באלוהים), ובשנות השלושים של המאה ה-19 הכריז לא-רשמית על עצמאות מהאימפריה העות'מאנית. שיא פעילותו הייתה בשנות השלושים של המאה ה-19, עת צעד צפונה, תפס את ארץ ישראל וסוריה ואף התקרב לבירת האימפריה העות'מאנית, קוסטנטינופול (איסטנבול). האימפריה העות'מאנית ניצלה רק בזכות התערבות מעצמות אירופיות לטובתה. הסולטאן העות'מאני הסכים בסופו של דבר להתפשר עם בית מוחמד עלי והפך את ביתו לשושלת ח'דיווים (מושלים, ריבונים) במצרים.

בשנת 1882 הפכה מצרים דה-פקטו לבת חסות של בריטניה ובשנת 1914, לאחר שהשושלת הח'דיווית תמכה באימפריה העות'מאנית, הדיחו הבריטים את הח'דיו עבאס השני מבית מוחמד עלי לטובת דודו, חוסיין כאמל. חוסיין כאמל הכריז על עצמו כעל סולטאן מצרים (כלומר: מנותק לגמרי ועצמאי מהאימפריה העות'מאנית). בשנת 1922 הכירה בריטניה רשמית בעצמאות מצרים, והסולטאן פואד הראשון הכריז על עצמו כעל מלך מצרים. שושלת המלוכה המצרית החזיקה, כאמור, שלושים שנה עד למהפיכת (שיש המגדירים אותה רק כהפיכה) "הקצינים החופשיים" ששלחה את המלך האגדי הנהנתן פארוק בהצדעה למונאקו ולאחר מכן לאיטליה.

אביו של הנסיך מוחמד עלי של ימינו, פואד השני, מלך במצרים כתינוק במשך 11 חודשים מיולי 1952 עד יוני 1953 במקום אביו שהתפטר כדי להרגיע את ההמון והצבא שהפגינו נגדו אך מאמציו של פארוק היו לשווא. כאמור, גם פארוק וגם פואד יצאו סופית לגלות בשנת 1953.

אגב, לבני הזוג הנסיכותי מוחמד עלי ונוואל נולדו לפני שנה וחצי, בינואר 2017, שני תאומים, בן ובת: הנסיך פואד זאהר והנסיכה פארה-נור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>